Mange ønsker tilrettelagt lading på 32A som tilsvarer 22kW på 3fas 400V og 7,4kW på 1fas 230V (se egen artikkel om lading på 230V 3fas) i mange tilfeller er ikke den elektriske installasjonen tilpasset lading med så høye effekter.
Vi må derfor enten justere ladeeffekten tilpasset den eksisterende elektriske installasjonen eller oppgradere det elektriske anlegget. I noen tilfeller kan oppgraderinger gjøres uten store arbeider eller større investeringer, men i andre tilfeller vil slike oppgraderinger kunne medføre store mengder arbeider med utskifting av tilførselskabler inn til bygget/huset og i noen tilfeller til og med medføre behov for oppgradering av trafo. I mange tilfeller ender det opp med at det ikke er ønskelig med slike investeringer ofte ser vi også det faktisk ikke er behov for oppgraderinger da ladebehovet ofte ikke er like stort som det man forespeiler seg før man går til anskaffelse av elbil.
Det finnes i dag også mange løsninger/produkter som gjør at ladeeffekten kan tilpasse seg forbruket i huset/bygget. Dette betyr at det installeres et produkt i sikringsskapet som overvåker faktisk forbruk og justerer ladeeffekten etter det. I praksis betyr det at derom du begynner på middagen når du lader elbilen og dette vil kunne resultere i en overbelastning reduseres ladeeffekten automatisk. Systemet vil også kunne håndtere flere ladere samtidig dersom det er flere biler som lader.
Det er derfor viktig å vurdere eget behov for lading basert på faktisk kjørelengde og avklare behovet i samråd med elektriker før man installerer elbillader.